דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


להבין את מטרת הבדיקות הפסיכולוגיות למועמדים ליחידות המובחרות 

מאת    [ 27/09/2012 ]

מילים במאמר: 1228   [ נצפה 2106 פעמים ]

מבחנים פסיכולוגיים ואחרים המתבצעים למועמדים הם לא עניין של המזל; הכנה מוקדמת תאפשר למועמד לשפר את הציונים שלו ולהתמודד ביתר קלות תוך התמקדות במה שנתבקש בתהליך הבדיקה. 

מבחנים פסיכולוגיים אלו מתמקדים בהיבטים שונים של האישיות של האדם אולם גם בוחנים את ה הידע של המועמד על העולם וכיצד הוא תופס את הדברים. מבחנים אחרים, כגון חשיבה מילולית ומספרית, תכונות אישיות, הערכה ויכולות אחרות, כגון סיבולת תורמות גם הן לבנית הפרופיל האישיותי של המועמד ולקבלת ציון כולל המיועד להעריך את יכולתו של המועמד להצליח בתפקידו בשירות הצבאי.

 

להבין את מטרת הבדיקה הפסיכולוגית. 

לדעת את הסיבה מדוע הצבא בחר להשתמש בבדיקה מסוימת לתפקיד מסוים עשוי לגרום להקלה על חלק מהחששות האפשריים שקיימים אצל מועמדים, שהבדיקות הללו נועדו להכשיל אותם או למנוע מהם להתקבל.  באופן כללי, הבדיקות הללו נועדו לגלות את האנשים המוכשרים ביותר והמתאימים ביותר למשימות מסוימות והאם הם יצליחו במשימות בצורה היעילה ביותר.

בדיקות פסיכולוגיות יכולות להיות כלי מיון נפלא ליחידה מיוחדת שהביקוש להתקבל אליה הוא רב, קרי, שיש הרבה מועמדים לשירות בטחון המבקשים לשרת בה והצבא מבקש לזהות את המועמדים המתאימים ביותר בדרך החסכונית ביותר.  דוגמא נפלאה היא הביקוש הרב שיש ליחידת דובדבן. יחידה זו, הנהנית מהילה סביב הפעילות שלה, זוכה לביקוש רב מצד המועמדים הנמצאים במערך הלוחם להתקבל לשורותיה. אופי היחידה המיוחד ודרך פעולתה בוודאי מעוררים דמיון רב בקרב המועמדים לשירות בטחון. דובדבן זוכה לשיעורי ביקוש גבוהים, אך בהיותה יחידה מיוחדת, קטנה ואיכותית, ההילה שנוצרה סביבה אפשרה לה לבחור את המתאימים ביותר מבין המבקשים לשרת בה. הדבר הוביל לבניית מערך מיון משוכלל שבו הדרישה לשרת הובילה לתהליך מיון זה. ככל שעבר הזמן הביקוש גדל ועמו איכותו של המיון. כשיש הרבה מועמדים, ברור שהצבא יעדיף את המתאימים ביותר. בחילות השדה, לדוגמא, צנחנים, גבעתי וגולני מערך המיון מצומצם בהרבה. לא בגלל שאין צורך בחיילים איכותיים, נהפוך הוא, אלא בגלל שכמות החיילים הנדרשת רבה.

הנה כמה עצות שיסייעו למועמדים לגבש הבנה באשר ליכולתם להצליח במבחני המיון.

היה מציאותי:

אם אתה לא בכושר טוב, אם אתה לא ממש מבריק בלימודים ואתה דווקא מתאמץ, אם אתה אוהב להיות בבית במקום לרוץ בשטח ולעסוק בספורט כל היום ובכל זאת אתה רוצה להתקבל לסיירת מובחרת, משהו לא ממש מתאים במשוואה. גם אתה רואה את זה? סביר להניח שהכלים הממיינים יעלו על זה בסופו של דבר. 

 

בקש לדעת מה צפוי לך בעת המבדקים:

מבחנים פסיכולוגיים יכולים להיעשות הן בחדר ממוזג והן על הג'בלאות תוך כדי ריצה או סחיבת אלונקה. הבינו מה נדרש מכם עוד בטרם תשתתפו במבחנים. בקשו ללמוד את המבחנים בקפידה כדי להיות בטוחים שהעניינים יסתדרו היטב מראש ולא לאחר מכן. שם יהיה הדבר מאוחר מידי. במבחני נייר ועיפרון קראו את הוראות הבדיקה בזהירות רבה למדו ככל שאתם יכולים על סוגי השאלות, העיתוי הנדרש, ומטרת המבחנים  שיינתנו לכם.

 

מבחנים כתובים:

מבחנים פסיכולוגיים יכולים להיות כתובים (עט ונייר), במחשב, או שילוב של השניים.

בעוד שרוב הבדיקות תתקיימנה בעודך יושב ליד שולחן, אפשרי גם שיינתנו מבחנים פסיכולוגיים תוך משימת עבודה, או אפילו בשיתוף מועמדים אחרים.

זמן ממוצע לבדיקה הוא בערך 25 - 15 דקות אבל זה משתנה בהתאם לסוג הבדיקה. גם העיתוי יכול להיחשב כחלק מההערכה של השלמה או אי השלמת בדיקות מסוימות.

אם יש לך קושי פיזי זמני  שעשוי להשפיע על היכולת שלך לקחת בבדיקה, שתף את הבוחנת מראש. הבוחנים עשויים להיות מסוגלים לארגן מחדש את תהליך הבדיקה להתאמה לצרכים שלך.

 

אל תתלבש ברישול. 

אתה מתחרה עם אנשים אחרים, כל חלק קטן שבך קשור גם לאישיות שלך. האם יצא לך לראות איש צוות אוויר עם כרבולת אדומה?הבוחנים לוקחים את המבחנים שלך ברצינות. קח גם אתה אותם באותו האופן.  

במבחני הגיבוש הבא עמך את כל מה שנתבקשת. ואם נתבקשת לא לבוא עם מלווה ליום המבחנים, אל תבוא עם מלווה.

 

בוא למבחנים עם הגישה הנכונה:

אולי תמצא את המבחנים הלו לעיתים מוזרים או מגוחכים, אולי התחושה שלך בעת המבחנים שאתה נדרש להיות מאולץ, אולי תיתקל במסרים חדשים, כל אלו ועוד יכולים להקשות על הצלחתך וליצור חוסר הזדהות עם המבחנים הללו  או אפילו סלידה מהשימוש במבחנים כאלה כדי למיין אנשים, אבל עליך להיזכר למטרה שאתה שם. סביר להניח שהמבחנים הללו לא מטופשים או מוזרים כפי שאתה חושב לעצמך. זכור שאלו המבחנים שעומדים בינך לבין שירות מרתק ומאתגר שאתה שואף לו.

 

שימוש בשעון.

מבחנים מסוימים עושים שימוש בממד הזמן כמדד להצלחה או ליצירת לחץ על הנבחן.  תרגול  מבחנים כשהם תחומים בזמן יכין אותך למיומנות לענות על שאלות רבות בזמן מוקצב תוך שיפור הדיוק והמהירות.

 

הרחב את תחומי הלימוד מעבר לנדרש.

מבחני המיון בודקים את מה שאתה יודע. את דרך החשיבה שלך, את הידע שלך על העולם. אלא מה?

על כן חקור ולמד את התחומים הרלוונטיים. אם אתה מועמד לקורס הטיס, לא יזיק אם תלמד קצת אודות המסלול הצפוי לך, על תולדות החיל, הכשירות המבצעית שלו בתקופה האחרונה, אירועים בולטים שבהם חיל האוויר השתתף בהם וכיו"ב. ידע זה ישמש אותך כשתישאל על שאלות כלליות במהלך המבחנים אולם, תהיה לכך השלכה אחרת, שבוודאי לא ציפית לה: חקר הנושא יקרב אותך יותר לתהליך המיון ולתפקיד המיועד ויגביר את ההזדהות שלך עמו. המוטיבציה של המועמד נמדדת בצורות שונות. החל ממבחני המיון הכתובים דרך הגיבוש המפורסם ולמעשה לאורך כל תקופת השירות הצבאי.

יצא לנו כבר לאמן מועמדים ליחידות המובחרות שמלמד פנטזיה לא ידעו דבר וחצי דבר על היחידה המיועדת, על התפקיד ועל הצפוי להם. יתרה מזו. הם נשבעו לא פעם אחת שהם "מאוד מאוד" רוצים. יתכן וכך הדבר, אך עבור הבוחנים, חוסר הלימה בין מוטיבציה מוצהרת לבין עשיה בפועל מעיד משהו על המועמד. הלא כן?

 

הגע למבחני המיון עם הגישה הנכונה

יכול להיות שבמהלך הלימודים בתיכון פיתחת אנטי אמיתי נגד מבחנים ונגד בדיקות. אולי עבורך, המילה פסיכולוג מיועדת ל"פסיכים" בלבד, או שבדיקות רפואיות מקיפות מטרידות אותך וגורמות לך לחוסר נוחות כללית. העניין הוא שאת כל התפיסות, ההתנגדויות והרעשים שיש לך, אתה מתבקש להשאיר בצד.

המבחנים הללו הם החוצץ בין שירות מרתק, מרגש ורווי אתגרים לבין שירות בתפקיד אחר שבו לא תהיה לך האפשרות להכיר מקרוב אחר המגבלות האנושיות שלך. על כן, עליך לאמץ לעצמך גישה שונה. שבה, המבחנים הללו מבורכים, שאתה מוכן ומזומן לשתף פעולה ולשים את עצמך למאכל בידי הבוחנים. הם ממילא לא מתעניינים בך בגלל הפנים היפות שלך, אלא, כי הם חלק ממערך מיון משוכלל שתפקידו לזהות את המתאימים ביותר. בנה לעצמך את הגישה הנכונה והיה נחוש לעבוד קשה ולתת מעצמך את המיטב. סביר להניח שתצליח לעשות כן טוב יותר כאשר תתמיד בגישה זו ולא יהיה זה דחף רגעי.

 

רענן את כישורי המתמטיקה שלך.

חשבת פעם למה מבקשים ממך לפתור תרגילי חשבון שאין בהם שום שימוש ישיר בחיי היום יום? כמה פעמים השתמשת עד עתה בחייך בחפיפת משולשים או בחישוב לוג של מספר? סביר להניח שלא ממש. הלא כן?

העניין הוא שלא המספרים והתוצאות הם הסיבה לכך אלא, דרך החשיבה שפיתחת ואימצת. הקישורים הקוגניטיביים שבנית לעצמך הם הדבר האמיתי. כי אנחנו כבר יודעים להצביע על היכולת של האדם להקיש מדבר אחד לתחום אחר לחלוטין. תרגילי חשבון מסוגים שונים מאפשרים לך לחשוב בצורה נוספת, לחפש את הפתרון בצורה מסוימת אך גם לפתח אצלך את היכולת לבנות דפוסי חשיבה מתקדמים.

אנשי צוות אוויר או חובלים כמו נושאי תפקידים מיוחדים אחרים, נדרשים לחשיבה לוגית ללא הרף. היכולת להקיש ולהשתמש בידע שלהם היא לחם חוקם. על כן, אהוב בעיות, אחוזים, שברים פשוטים ועשרוניים, פרופורציות, יחסים וקשרים מספריים. זה זמן לחזור לשאלות מסוג זה ולחזק את הידע

 אלו הם רק חלק קטן מהדרכים להיערך למבחני המיון ליחידות המובחרות.

בקש לעצמך לעבור הכנה למבחני המיון. הכנה על ידי "מתגייס" תאפשר לך לבוא במיטבך למבחני המיון.

 

רן אדוני, הוא מאמן בחברת "מתגייס" – העוסקת בהכנת מועמדים למבחני המיון ליחידות העילית של צה"ל. הכנסו לאתר : www.mitgayes.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב